Gemeente Amersfoort
AWAY MATCH:
Strategie Coronacommunicatie
KLANTCASE
Januari 2022 - mei 2022
Amersfoort
Wedstrijd
Strategie coronacommunicatie
Uitdaging
Welke doelen en ambities heeft gemeente Amersfoort ten aanzien van de coronacrisis?
Welke positie nemen wij als gemeente in en welke rol spelen we in de coronacrisis?
Hoe kan communicatie ons helpen bij het behalen van onze doelen?
Hoe ziet de organisatie van communicatie op het thema corona eruit, intern en in samenwerking met de stad?
Speelveld
Na twee jaar werken in de hectiek van de coronacrisis, is het tijd om de communicatieinzet op het thema corona te herzien. De gemeent Amersfoort merkt dat de uitvoering van communicatie hen opslokt. Er is behoefte aan een communicatiestrategie, die kaders en houvast biedt voor de inzet van communicatie én de organisatie hiervan.
Highlights
Verkenning van het speelveld door interviews met medewerkers van de gemeente Amersfoort en partijen uit de stad
Analyse van wat er nodig is om te komen tot een effectieve communicatiestrategie
Interne sessie om doelgroepen en communicatiedoelen te bepalen
Communicatiestrategie op hoofdlijnen opgeleverd
Advies aan de directie over vervolgtraject en onze reflectie
Resultaat
Waar de vraag 'eenvoudig' begon met het opstellen van een communicatiestrategie, bleek dat er eerst antwoord nodig was op fundamentele vragen: welke ambitie heeft de gemeente op het thema corona? Welke rol wil de gemeente hierin spelen? Welke inhoudelijke doelen en daaraan gekoppelde communicatiedoelen horen daarbij?
Onder begeleiding van De Selectie zijn deze gesprekken - onder andere met de directie - opgestart binnen de gemeente. Amersfoort heeft nu kaders en handvatten voor een effectieve communicatiestrategie en kan zich voorbereiden op een eventuele opleving van de coronacrisis.
Opstelling
Projectleider Coronateam
Beleidsadviseurs op de thema's Veiligheid, Crisis, Zorg en Handhaving.
Burgemeester en wethouders
Bestuursadviseurs
Communicatieadviseurs van zorgorganisaties in de stad
Twee adviseurs van De Selectie
Statistiek
7 waardevolle gesprekken met partijen uit de stad
4 lijntjes gelegd met communicatieadviseurs van andere gemeenten
4 kernwaarden geformuleerd voor coronacommunicatie