Datagedreven communicatie wordt de norm. Daar was vanochtend op C-DAY19 driekwart van de zaal het over eens. Sterker nog; het is al de norm, vinden we bij De Selectie. We zijn een adviesbureau 'van nu' en werken bijvoorbeeld met OBI4wan en andere tools om tot goede scenario's en afwegingen met onze opdrachtgevers te komen.
In vakblad C van Logeion, bespreken onze adviseurs Charlotte Bosveld en Gjerryt Leuverink deze maand het belang van data en de interpretatie ervan. Zo vragen zij zich af of het gebruik van persona's nog wel relevant is in deze tijd en waarschuwen ze voor de valkuilen bij het gebruik van gemiddeldes. Het artikel lees je hier.
Hoogleraar Hans Rosling legt in het boek 'Feitenkennis' uit waarom we vaak verkeerd naar data kijken. Hij benoemt daarbij tien valkuilen die we als mens nu eenmaal hebben. Het generalisatie-instinct is bijvoorbeeld interessant. Dit menselijke instinct zorgt ervoor dat we conclusies trekken over een hele categorie op basis van een paar uitzonderlijke voorbeelden. Zijn belangrijkste tip is om altijd te blijven twijfelen aan je categorieën en uitspraken als 'de meerderheid' of 'het gemiddelde'.
Er is veel te zeggen over zijn boek en '10 redenen waarom we een verkeerd beeld van de wereld hebben', maar het leert je hoe dan ook beter, scherper en minder bevooroordeeld naar data te kijken. Als datagedreven communicatie de norm wordt - of is - moet je als adviseur dit boek lezen. En met De Selectie helpen we je graag om, op basis van data, naar je vraagstukken te kijken en tot onderbouwde scenario's te komen en pas daarná keuzes te maken in je strategie en aanpak.
Comments